A téma értékelése:
  • 3 Szavazatok - 5 Átlag
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VSTi-k alapismeretei, kezelőszerveik és ezek tulajdonságai
2009-06-05, 21:25, (Üzenet szerkesztésének időpontja: 2009-06-06, 12:30 - {2}. Szerkesztette: Tib.)
Üzenet: #1
 
Bevezetés:

Első lépésben nézzük mi is az a VSTi azaz a Virtual Synth Technology Instrument.
Ez a technológia olyan virtuális hangszerek létrehozására szolgál, amik arra törekszenek, hogy minnél pontosabban visszaadják egy hangszer hangzását.
(pl. dobgép, szintetizátor)

Felépítése:
Egy adott VSTi hangszer felépítése szerint általában több blokkra oszható, attól függően, hogy mi mit vezérel, mit vált ki.
Ilyen blokkok: Oscillator, Filter, Envelope, Modulation, Arpeggiator, Equalizer, LFO, stb.

Az Oscillatorok:
A VSTi hangszerek hangforrása, amiből 1,2,3,4, vagy akár több is lehet egy adott hangszeren belül.
Minden oscillator rendelkezik különböző hullámformákkal, amik meghatározzák, hogy a hangszer hangját.

Alap hullámformák:

- Szinusz / Sine -> Hangvillához hasonló hang
- Négyszög / Square -> Klarinéthez hasonló hang
- Háromszög /Triangle -> Triangulumhoz hasonló hang
- Sawtooth /Fűrészfog -> Trombitához hasonló hang

[Kép: 400px-Waveforms_svg.png]
Lehetnek még:
- Fehér zaj / White Noise
- Rózsaszín Zaj - Pink Noise
-stb.

Az oscillatorok hullámformái természetesen keverhetők, amik nagyban kihatással vannak a hangszer hangjára.
Ezt demonstrálja a következő mp3, ami létrehozásában egyetlen Synth1 presetet használtam, kizárólag a beállításai változtak.

Synth1 - 1 Preset 4 Dfferent Sounds

Általában állíthatjuk a hangerejüket, illetve, hogy egymáshoz képest mely oktávban szólaljanak meg.
Így tehát, ha rendelkezünk minimum 2 oscillatorral, akkor a hullámformák keverése után, megadhatjuk, hogy az egyik oscillator pl. egy oktávval mélyebben szóljon, valamint a köztük lévő hangerő arányát is. Ez azért fontos, mert így a hangzás "teltebb" hatást kelthet.
Értelem szerűen minnél több oscillatort tartalmaz egy VSTi, annál több hangzási variációt hozhatunk létre.

Az Envelope (Burkológörbe):

A következő nagy blokk az Envelope vagyis a burkológörbe.
Ezen görbe írja le a hang pontos általunk megadott modulacióját.
A kép egy hang hangerőváltozásának időbeli lefolyását mutatja burkológörbével.

[Kép: vol_enve.jpg]

A függőleges tengelyen a hangerőt, míg vízszintes tengelyen az időt láthatjuk, a vastag vonal pedig maga a burkológörbe.
Egy burkológörbe 4 fő szakasszal rendelkezik.
Ezek:
- Attack vagyis felfutás/támadás
- Decay vagyis lecsengés
- Sustain vagyis kitartás
- Release vagyis elengedés

Tehát a hang a következőképpen változik:
Ekőször hírtelen felfut (attack), majd rövid ideig ezen a maximum értéken marad (hold), ezt követően lecseng (decay), majd ismét kitart (sustain), végül pedig , a hang végeztével elenged (release).

Az attack szakasz a 0 ponttól emelkedik a kitartási szakaszig. (Ezt a szakaszt célszerű minimumra állítani).
Ha a többi jellemzőt 0-ra csökkentjuk, akkor csak akkor csak a felfutást hallhatjuk. ("Pattanó" hang).
A lecsengési valamit a kitartási szakasz növelésével tehát, ha a minimumtól fölfelé haladva vesszük, állíthatjuk a hang hallható időbeli megjelenésének hosszát. (Ennek az általunk megadott hanghossz szab határt pl. piano rollban.)
A release növelésével, vagy csökkentésével, a decay illetve sustain szakasz végétől számított elengedési időt szabályozhatjuk. Amennyiben ez 0, akkor az adott hang hossza megegyezik az általunk beállítottal. (A hangzás 'száraz' lesz).
Természetesen nem csak a hangerőt vezérelhetjük burkológörbével, hanem lényegében bármely más paramétert is ami a hangot alakítja.

Az LFO (Low Frequency Oscillatior):

Az LFO egy másodlagos oscillator ami jelentősen alacsonyabb frekvencián működik, mint az elsődlegesek. Jellemzően egészen akár az emberi hallóképesség alsó küszöbe alatt is (20Hz).
Mint az elsődleges oscillator az LFO is tartalmazhatja az alap, illetve felhasználói hullámformákat is.

A Filter (Szűrő):

A filter blokk lefontosabb eleme az un. Cutoff/Levágás.
A Cutoff segítségével tudjuk a hangunkat a 0-ról a maximumig "előhívni", felerősíteni, a frekvencia növelésével.
A filter blokkon rendszerint található még egy Rezonancia állító, amivel az adott hang rezonanciáját tudjuk állítani az alacsonytól a magasig.
Ezen felül itt megtalálhatóak a filter szűrési típusai:

- High Pass Filter: magas áteresztő szűrő
- Low Pass Filter: mély áteresztő szűrő

Ezek szűrési decibel szintje szintén állítható.

Az Arpeggiator:

Az arpeggio egy tört akkord, ami az általunk bevitt dallamon alapul.
Az ilyen tört akkordok létrehozására szolgál a VSTi-ken belül az arpeggiator.
Az arpeggio a saját magunk által bevitt dallam, akkord alapján jön létre, ezt változtatja meg egy előre eltárolt módon.
Általában megadhatjuk a sebességet, az oktávszámot, azaz, hogy a hozzáadott törés milyen hangamagassági intervallumban változhat, valamint a törési módot.
Ha midi billentyűzeten nyomva tartunk egy billentyűt, megfigyelhetjük, hogy az általunk bevitt konstans, nem változó hangból milyen lesz a tört, illetve annak üteme.

Az arpeggiator módjai:
- Up/Down arpeggio - a dallam felfelé és lefelé irányba való 'törése'
- Up arpeggio - a dallam felfelé irányba való 'törése'
- Down arpeggio - a dallam lefelé irányba való 'törése'
- Random - véletlenszerű 'törés'


Polyphony: (Polifónia)

Itt állíthatjuk be, hogy az általunk használt hang több szólamú legyen vagy szimplán csak egy szólamú.
A lehetséges szólamszám VSTi-től függő, egyesekben akár 64 is lehet. (lásd: z3ta)

Az Unison illetve a Detune: (Összhang és elhangolás)

Az Unison vagyis az összhang kis mértékű elhangolása (Detune) arra szolgál, hogy az álalunk létrehozott hang érezhetően fűrészesebb, keményebb legyen.
Ezen ocpciót azonban nem szabad túlzásba vinni, mert a generált hang könnyen hamisba csaphat át.

A különböző VSTi-kben találhatók még Equalizerek, Compressorok, Distortionok, Reverbek, Delayek, stb. melyek tulajdonsága, nem tér el a megszokottól, így arra nem térnék ki.

Egyelőre ennyit, majd még lehet kiegészítem. Ha hülyeséget írtam nézzétek el és nyugodtan javítsatok ki, kicsit elfáradtam a végéreBig Grin
Válasz idézéssel
2009-06-06, 07:20,
Üzenet: #2
RE: VSTi-k alapismeretei, kezelőszerveik és ezek tulajdonságai
verythaks! ez nagyon utos, hasznos, a bemutato track is fenomenalis. van meg mit tanulnom a kedvenc szinimrolSmile
koszi!
Válasz idézéssel
2009-06-06, 11:37, (Üzenet szerkesztésének időpontja: 2009-06-06, 12:50 - {2}. Szerkesztette: crep.)
Üzenet: #3
 
Király lett ez a leírás! Big Grin

Egy kicsit kiegészíteném, ha szabad:

Oszcillátorok:

„Általában állíthatjuk a hangerejüket, illetve, hogy egymáshoz képest mely oktávban szólaljanak meg.”

És rendszerint itt basszák az emberek! Smile Ugyanis jobb hangzás azaz a vastagabb sound miatt a szinti oszcillátorait különböző hangmagasságokba helyezik, így a szinti által játszott dallam disszonáns lesz a többi szólamhoz képest. Pedig a piano roll-ban található midi szerint minden egyezik mégsem konszonánsak a szólamok. Ezt szinte minden tizedik zenében hallani, nem csak underground szinten. :S

Filters (szűrők):

„A Cutoff segítségével tudjuk a hangunkat a 0-ról a maximumig "előhívni", felerősíteni, a frekvencia növelésével”

A szűrők, mint ahogy a nevük is elárulja szűrnek. Ezt a szűrést vágással érik el, azaz a beérkező hang valamely frekvencia tartományát eltávolítják. Vágás szempontjából három fajta szűrést különböztetünk meg. A Low Pass, High Pass, Bypass. A Low Pass szűrő a beérkező hang frekvenciájának magas tartományát távolítja el a beállításoktól függően. Tehát a mélytartomány felé szűr. A High Pass pedig a beékező hang mély tartományát távolítja el., és a magasat ereszti át. A Bypass pedig levágja a hang mélyét és magasát is, csak azt engedi át, amit Cutoff pótméterrel beállítottunk.

És akkor következzenek a pótméterek. A Cutoff pótméter állítja a levágott frekvenciatartomány nagyságát. Példa: Ha High Pass módban van a szűrő, akkor a Cutoff pótméter a 0 Hz-től indulva növeli a vágás tartományát. Először 0 Hz- 160 Hz, ahogy tovább tekerjük már 0 Hz – 564 Hz és így tovább, mígnem a szűrő már a teljes (emberi fül által halható) frekvencia tartományt levágta. Erre írta Peacey, hogy 0-ról a maximumig előhívni. A Low Pass szűrőnél is ugyanez az elv valósul meg csak nem 0 Hz-től, hanem 18563 Hz-től (most csak írtam valamit) visszafelé. A Bypass szűrő már egy kicsit más esett, mert itt a Cutoffal beállított frekvencián kívül semmit nem enged át a szűrő. Jobb szűrőkön ennél a Bypass módnál van „Q” pótméter, ami talán kvócienst jelenti, és azt csinálja, hogy a beállított frekvenciához képest állítja a áteresztett frekvencia tartomány nagyságát. Példán keresztül egyszerűbb lesz megérteni. A Cutoffal belőttem, hogy nekem a 250 Hz-t kell átengedni. Ekkor a szűrő nem kizárólag a 250 Hz-t engedi csak át, hanem plusz mínusz 25 Hz-et is. Tehát a 225 Hz – 275 Hz-est tartományt. A „Q”- val ez a tartomány növelhető, vagy éppen csökkenthető. Ez olyan, mint amikor az EQ-zásnál állítjuk a görbe meredekségét. Mivel a szűrő nem más valójában, mint egy EQ. Ugyanazt megcsinálom egy EQ-val, mint egy szűrővel. Csináljatok egy érdkes példát. Az effektláncba dobjatok egy filtert mögé egy EQ2-t és kezdjetek játszani a szűrővel, s közben figyeljétek az EQ2 kijelzőjét! Látszik, ahogy a szűrő dolgozik…

„A filter blokkon rendszerint található még egy Rezonancia állító, amivel az adott hang rezonanciáját tudjuk állítani az alacsonytól a magasig.”

Nem az adott hangét, hanem egészen pontosan a hang frekvenciájának azon részét, amely a vágás és az áteresztet hang határán van. Ableton gyári szűrője jól példázza ezt, húzogassátok! Big Grin

„Ezek szűrési decibel szintje szintén állítható”

A vágás decibel szintje állítható. Azaz, hogy a frekvenciából levágott tartományt mennyire halkítsa le a szűrő. Általában -12 dB vagy -24 dB. Ugyanis valójában nem is vágjuk le a hangot, amikor arról beszélünk, hogy vágás. Egyszerűen csak nem halható szintre csökkentjük a bejövő jelet. Hát igen…. Itt semmi sem az ahogy látszik, vagy ahogy nevezik.

Kösz, hogy megint okoskodhattam! Big Grin
Válasz idézéssel
2009-06-06, 11:37,
Üzenet: #4
RE: VSTi-k alapismeretei, kezelőszerveik és ezek tulajdonságai
Kicserélem a letöltési linket, hogy megmaradjon az utókor számára is. Remek leírás, köszi!
Válasz idézéssel
2009-06-06, 13:32, (Üzenet szerkesztésének időpontja: 2009-06-06, 13:39 - {2}. Szerkesztette: PeACeY.)
Üzenet: #5
 
Na, így crep hozzászólásával kiegészítve egész fullos lett asszem. Respect és köszBig Grin
Tib, köszi a cserétWink

Edit: Repült a HírnévWink
Válasz idézéssel
2009-06-06, 16:19,
Üzenet: #6
RE: VSTi-k alapismeretei, kezelőszerveik és ezek tulajdonságai
Komolyan mondom, önképző produceri kör alakul itt ki Smile.
Válasz idézéssel
2009-06-06, 21:40,
Üzenet: #7
RE: VSTi-k alapismeretei, kezelőszerveik és ezek tulajdonságai
Húúú! Egy kicsit aggódtam, hogy negatívként fog elsülni a kiegészítésem, de örülök, hogy nem így lett! Big Grin Nem szeretném, ha úgy jönne le, hogy mindenbe belepofázok, pusztán csak jó szándék vezérrel. Wink Jó látni, hogy születnek ilyen kezdeményezések, mert ez mások számára is inspiráló! Örülök, hogy Peacey ennyire motivált! Tongue Én is dobtam a pontot! Wink

Most nézem, hogy az oszcillátort részből kihagytam. Akkor kiegészíteném magam. Smile Szóval, ha két oszcillátor hangmagasságát állítjuk, akkor abban az esetben kell csak figyelni, ha a két oszcillátor hangmagassága között nem egy oktáv különbség. Mivel, ha pont egy oktáv (1200 cent) a különbség, akkor pont ugyanazt a dallamot játssza mindkét osc, csak az egyik mélyebben, vagy magasabban a beállítástól függően.

Példa:

Vegyük a hullapelyhes fehér hó nótátBig Grin Ennek a dallama: dó-dó-szó-szó-lá-lá-szó Smile Jöjj el kedves télapó. Big Grin Ha ezt a dallamot az egyik oszcillátor mondjuk 100 centtel magasabban játssza, akkor a dallam már így fog kinézni: ré-ré-lá-lá-ti-ti-lá, mivel az egész dallamot egy billentyűvel feljebb vittük. Ekkor lesz hamis, amit ráadásul nehéz is kihallani, mert az egyik oszcillátor a megszokott magasságon játssza. Arról nem is beszélve, ha nem kettő, hanem mondjuk 6 oszcillátorral kalózkodunk! Smile
Válasz idézéssel
2009-06-06, 23:06,
Üzenet: #8
RE: VSTi-k alapismeretei, kezelőszerveik és ezek tulajdonságai
köszönömSmile mostmár világosabbBig Grin nem egészen, de kezdWink
Válasz idézéssel
2009-10-08, 14:28,
Üzenet: #9
RE: VSTi-k alapismeretei, kezelőszerveik és ezek tulajdonságai
Húú, ez nagyon hasznos volt. Végre megértetem például a Cutoff-otBig Grin Tényleg kössz, remek infó!
Válasz idézéssel
2011-05-12, 22:43,
Üzenet: #10
RE: VSTi-k alapismeretei, kezelőszerveik és ezek tulajdonságai
Sziasztok, csak egy apró, de fontos kérdésBig Grin a vsti plugiokat hogy illesszem be flbe hogy használni tudjam őket? vagy mit tegyek velük? eddig nem nagyon volt rájuk szükségem, mert nem kellett nagyon használnom a műfajban, de mostmár megismerkednék velük, de már itt megakadtam :| köszönöm
Válasz idézéssel


Fórumra ugrás:

KapcsolatFL Studio HungaryVissza a lap tetejéreVissza a tartalomhozMobile VersionRSS Hírforrás