Új válasz 
 
A téma értékelése:
  • 1 Szavazatok - 5 Átlag
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drum 'n' Bass
2010-02-26, 16:50
Üzenet: #1
Drum 'n' Bass
Története(korai időszak):

89 party-ászai, Grooverider és Fabio a dél-londoni (Brixton, Elephant & Castle) klubokban (leggyakrabban a Rage-ben) a hardcore-on továbblépve, addig teljesen szokatlan ritmus-képletekkel gazdagították zenéjüket. House-lemezekről kivett elemeket játszottak dupla sebességgel, techno felvételeket pörgettek 33-as helyett 45-ös sebességen. Tudatosan egy senki más által nem játszott stílust kerestek, melyből a nyolcvanas és a kilencvenes évek fordulójára fejlődött ki a jungle.

A jungle gyökerei a dub-ban (a ritmus és szub-basszusok előtérbe helyezése, valamint az MC-k szerepeltetése), a hip hopban (ritmusképletek) és a technóban (modern stúdióprocesszus) keresendők. Az egykori dzsessz (néha szving, vagy bossa nova) muzsikák dobszólóiból mintavett, majd 160-180 BPM-re felgyorsított törtütemek, egy végletekig leegyszerűsített, szinte triviális, de erőteljes reggae basszusmenet: ez a jungle alap, ettől a ponttól ágazik szét a kilencvenes évek végének legtermékenyebb és leginvenciózusabb zenei stílusa számos alirányzatra. A drum & bass befogadását nehezíti a hagyományos dance "four on the floor" négynegyedeken és konstans ritmusokon edződött fülek számára szokatlan, esetenként három-négy összetevős poliritmia. Némi szarkazmussal: "úgy hangzik, mintha valaki a dobfelszerelésével együtt legurulna a lépcsőn" vagy "mintha egy féllábú, tízkezű fekete dobolna."

A vidám hangzású jump up, illetve ragga jungle ragga-muffin vokálokkal, dubos basszusvonalakkal, reggae-hangmintákkal operál (például Mickey Finn, Aphrodite). Vagy a ritmusokat már nem mintavevő, hanem igen-igen precízen programozó, a hangzást a végletekig precízen kidolgozó drum & bass (például A Guy Called Gerald, Goldie, Photek, Doc Scott, Alex Reece, Adam Freeland), mely a kezdetekben különös kettősséget hordoz magában: az első hallásra embertelen és hipergyors breakbeateket feloldják az ezekre épülő dzsesszes és soul-os elemek, ambient szőnyegek, vokálok.

Harmadik alirányzat a kissé fellengzősen hangzó intelligens jungle. (A kifejezés nem a zenészek, hanem a média találmánya, marketingfogás.) Itt az ütemek lágyabb hangzásúak, nem keverik annyira tolakodóan az előtérbe őket, s az előadók hangsúlyozottabban a trance-es betétekre, s inkább a dallamokra összpontosítanak, mint például LTJ Bukem, Blame, valamint a rendkívül termékeny Mark & Dego kettős, akik 4hero, Jacob’s Optical Stairway, Tom & Jerry és Tek 9 nevek alatt egyaránt publikálnak. Ide sorolhatjuk a már másfél évtizedes múltra visszatekintő Moving Shadow címke szinte összes korai kiadványát is.

A hardstep drum & bass nevéhez híven elsősorban keményebb, táncorientált hangzást produkál, gyakran torzított basszusmenetekkel. A techstep drum & bass előadói ezen túlmenően szívesen használnak fel indusztriális mintákat, munkáik a techno hangzásvilágához állnak a legközelebb. Háttér-effektjeik bármelyik thriller, vagy tudományos-fantasztikus film becsületére válhatnának. A rafináltan elhelyezett break-ek nemcsak az ütemeken, esetenként a dallamokon is megtalálhatók (Ed Rush, Optical, Grooverider, Boymerang). A két alirányzat között hamar elmosódott a határvonal, s maradt a techstep elnevezés, melyet az ezredvégre a neurofunk váltott fel.

Nincs tudományosan elfogadott álláspont a "jungle" és a "drum and bass" kifejezés közötti különbségről. Egyes elméletek szerint jungle alatt a régebbi, az 1990-es évek első feléből származó zeneanyagok értendők, a drum & bass-t pedig a jungle bizonyos technikai újításokat hordozó utódjának tartják. Mások szerint a jungle a ragga jungle rövidítése, amely egy szeletét képezi a drum & bass-nek. Az Egyesült Államokban népszerűnek mondható a "jungle drum & bass" (JDB) elnevezés is, de nem mindenhol használatos. A legelterjedtebb álláspont valószínűleg az, hogy a két meghatározás szinonim és felcserélhető. A drum & bass jungle, a jungle pedig drum & bass.

A technóhoz és a house-hoz hasonlóan, a jungle / drum & bass előadók és producerek is egy-egy kisebb kiadó (label) címkéje alatt csoportosultak.

Jellemzői:

Tempó: A drum and bass tempóját tekintve általában 160-180 BPM között mozog, szemben a breakbeat más formáival, mint amilyen a nu skool breaks is, amelyek egy lassabb, 130-140 BPM körüli tempóval dolgoznak. A drum and bass fejlődése során általános tempónövekedés figyelhető meg. A legkorábbi rave és breakbeat-alapú jungle anyagok még 155-165 BPM körül voltak, míg a 21. század termékei már alig mennek 170 BPM alá, és gyakran átlépik a 180 BPM-et.
Dob és basszus: A drum and bass elnevezés tévesen arra a következtetésre vezethet, hogy a zeneszámok kizárólag dob- és basszuselemekből állnak. Ugyan ez természetesen nem igaz, a legfontosabb részét képezik a stílusnak, és általában a dal egészében dominálnak. A stílus nagy hangsúlyt fektet a mélyebb basszusra, amely éppen annyira hallható, mint érezhető. A basszusokban megjelennek a különböző hangszínek is.

Alstílusai:

Jump Up: Vicces, energikus alstílus. A korai jump up-ot Aphrodite-hez kötik, mai jellemző előadói Twisted Individual, Baron, Full Cycle dj-k fogalmazták meg még 2003-ban. Jump up előadók: TC, Distorted Minds, DJ Hazard, Clipz, Generation Dub, Taxman, Heist, Callide, Mutated Forms, Spaow, Shifta, Sensa, Original Sin, Spaow. Néhány éve hazánkban is feltűntek az alstílus producer-képviselői (DJ Norm, Siet, Klay, SoMaR). A jump up-ot néhol wobble-ként vagy clownstep-ként is szokták emlegetni.
Liquid DnB: Lágy dallamokkal operáló alstílus, melyet már régóta jegyez a drum and bass történelem. Gyönyörű dallamok, visszafogott ütemek és lágy vokáltémák jellemzik. Előadói: High Contrast, London Electricity, Alix Perez, Brookes Brothers,Apex
Technoid DnB: Erőteljes techno hatásokkal operáló alstílus, amely a techno monotonitására épül. Az alappillére a régebbi neurofunk neveihez köthető mint például Universal Project, Stakka+Skynet, Kemal+Rob Data, Ed Rush+Optical. Az új nevek, mint például Proket,Dj Fear, Masheen, Raiden, The Sect még erőteljesebben alapoznak a keményebb techno illetve hardcore stílusokra.
Darkstep & Hardstep DnB: Sötét atmoszférájú, torzított amen dobokkal és néhol már breakcore-ra jellemző stílusjegyekkel. A legkeményebb és ezáltal a legpörgősebb dnb alstílus. Képviselői: Technical Itch, Current Value, Dylan, Panacea, Limewax, SPL, Mystification.
Neurofunk: A technoidhoz hasonlítható, de a drum and bass egy fokkal lágyabb vonala. Torzított szintetizátorhangok, sci-fi témák, pörgős dobalapok jellemzik. Képviselői: Noisia,Prexile, Break, Mayhem, Black Sun Empire, Spor.
Mainstream, pop DnB: (Szociokulturális, illetve kereskedelmi kategória, szerkezeti szempontból vagy a zene jellemzőit figyelembe véve nem tekinthető külön alirányzatnak.) Ahogy a többi elektronikus zenei irányzat, a drum and bass sem kerülhette el a fősodorhoz való közeledést. Egyes előadók, mint John B, a Pendulum, a Kosheen, vagy az EZ-Rollerz sikerrel próbálkoztak a szélesebb rétegek számára is fogyasztható drum and bass zenék kiadásával. Emiatt több fiatal rajongó a szcéna felhígulásának előidézésével, sőt, a drum and bass elárulásával vádolja őket.

Tánc:
A drum and bass táncban a táncoló szabad stílusa érvényesülhet, csak néhány alaplépés van, és azokból bármilyen egyéni lépéseket ki lehet hozni. Az alaplépéseket "step"-eknek nevezik, a következők a leggyakoribbak:
- Step - A sima alaplépés;
- X-tech - A bokák keresztezésével fűszerezi az alaplépést;
- X-outing - Hirtelen mozgásokkal kevés bokahajlítással és nagyon gyors bokaváltással történik ;
- Retro - Az X-outingot egészíti ki azzal, hogy a sarkát hátrébb húzza egy lábfejnyivel;
- Penguin - Páros lábbal táncol, egyszerre mozgatja a lábait párhuzamosan.
- Leg Lifting - lábunkat emeljük díszítőelemként
- Russian - elterjedt nem létező step elég egyszerű és erről a lépésről sokan hiszik , összefoglalja az egész táncot , ami természetesen nem igaz.
Válasz idézéssel
2010-02-26, 16:55
Üzenet: #2
RE: Drum 'n' Bass
D'n'B ÜBER ALLES!Big Grin
Válasz idézéssel
2010-02-26, 16:56
Üzenet: #3
RE: Drum 'n' Bass
rem nem hagytam ki semmi lényegeset mert pótolhatok hozzá ha kell vmiSmile
Válasz idézéssel
2011-08-11, 19:18
Üzenet: #4
RE: Drum 'n' Bass
Muszáj megosztanom veletek: Mondtam haveromnak aki nagy hip-hop arc, hogy hiába csinálok breakbeat-eket, nem hallgatják, mert már régi cucc. Erre elkezdi: Talán ha breakeseken (táncosok) keresztül terjesztenéd jobban menne a cucc. Big GrinBig GrinBig Grin Ilyen jó poént se hallottam már régóta.
Válasz idézéssel
2011-08-13, 23:51
Üzenet: #5
RE: Drum 'n' Bass
Big Grin . No comment kategória Smile. Ebből is látszik, hogy mennyire nem vágják már ezt a stílust.
Válasz idézéssel
2011-08-14, 10:13
Üzenet: #6
RE: Drum 'n' Bass
Így múlik el a világ dicsősége. Azért én még próbálkozom az élezgetésével. CoolBig Grin
Válasz idézéssel
2011-08-14, 12:31
Üzenet: #7
RE: Drum 'n' Bass
Hát ez a stílus is halványodik kifele az emberek fejéből Smile Mint ahogy kezd halványodni a dance , trance ami a régi időkben igen menő stílusnak volt mondható Smile
Válasz idézéssel
2011-08-14, 13:54 (Üzenet szerkesztésének időpontja: 2011-08-14 - 14:33. Szerkesztette: 23:32.)
Üzenet: #8
RE: Drum 'n' Bass
vannak kivételek, 98 óta hallgatom őket, nem tudom megunni mai napig. Wink (mármint a dnb-t, breakbeat nem jön be)
egyedül ezek a mellékvágányai nem tetszenek annyira, meg a hű de boldog, éneklősek.
Válasz idézéssel
Új válasz 


Fórumra ugrás:

KapcsolatFL Studio HungaryVissza a lap tetejéreVissza a tartalomhozMobile VersionRSS Hírforrás