Új válasz 
Mastering - ahogy én szoktam
2009-03-04, 18:35 (Üzenet szerkesztésének időpontja: 2010-10-28 - 06:48. Szerkesztette: zebaoth.)
Üzenet: #1
Mastering - ahogy én szoktam
Mire figyeljünk amikor elkészítjük a végleges anyagot
Válasz idézéssel
2009-03-10, 16:14
Üzenet: #2
RE: Mastering
Mire figyeljünk? Ide csak cubase specifikus anyagok jöhetnek?
Válasz idézéssel
2009-03-10, 16:36
Üzenet: #3
RE: Mastering
asszem van egy általános mastering topik is
Válasz idézéssel
2009-03-21, 10:49
Üzenet: #4
RE: Mastering
(2009-03-10 16:14)crep Írta:  Mire figyeljünk? Ide csak cubase specifikus anyagok jöhetnek?

Szia !
A mastering az nem felvevő program függő. Az a kompromisszumok müvészete. Álltalában ami kell hozzá az nem más mint egy adag zenei ízlés / alázat , egy nagyon kényelmesen kipárnázott szék, sok idő és egy olyan fenék ami bírja a sok egyhelyben ülést.
A többi dolog tanulható !

Pantyu
Válasz idézéssel
2009-03-22, 19:42 (Üzenet szerkesztésének időpontja: 2009-03-22 - 19:45. Szerkesztette: recko.)
Üzenet: #5
Masterelés - ahogyan én szoktam
Sziasztok!

Noss, azért írok, hogy megosszam veletek, hogy én hogyan szoktam masterelni. Ezt már előzőleg ledumáltam pukiface-el, úgy hogy akit zavar a dolog, az ne engem kövezzen meg Big Grin

Nem kell kitudja milyen nagy csodákra és több tízezer forintos kütyükre gondolni egy elfogadható master kialakításához, ami azt illeti: nem is kell semmilyen kütyü Smile
Rengeteg weboldalt végig böngésztem ezzel kapcs. (naná, hogy mind angol volt :/) és az ott tanultakat le ellenőriztem a profi producerek muzsikáin. Ami a leges, leges, legfontosabb, hogy szerezzetek be egy limitert! A Limiter arra való, hogy a master csatornán, ami lényegébe az egész zene kimeneti csatornája nem engedi kimenni a pirosba a muzsikát. Ezekhez egy limiteren belül legtöbbször megfelelő beállítások szükségesek. Én nálam bevált limiter a Voxengo Elephant 2.6: egyszerű, nem túl csicsás, áttekinthető és mégis végzi a dolgát elég szépen. Ha beszereztünk egy limitert, ajánlatos zeneszerkesztés kezdetekor kipakolni a master csatornára, ezzel is megelőzvén az utómaster kellemetlen dolgait, amit tapasztaltam Smile.Ha ez meg van, akkor a lényeg az, hogy a dobnak hangosabbnak kell lennie egy picit a többi szekciónál(loop, bass, lead stb.) Semmiképp sem szabad kirívóan rátolni a volume potit, mert az úgy csúnya, csak hallhatóbb legyen. A többi igazán stílus függő. mert nekem Hard Trance-nél a basszusnak mélynek kell lennie, picit közepesnek is, néha kevés magassal. Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy ha a három tartomány közül (mély-közép-magas) bármelyiket is állígatod a master csatornán, akkor a hangerőre is hatással van, tehát nem elég a fül után menni, érdemes odakukkantani a kivezérlés jelzőre is. Ami még nálam egy Hard Trance zenénél fontos, hogy a lead és egyéb témahang (másnéven dallam) megfelelő tartományokban szóljon. Ha limitert használunk, előferdülhet egy kellemetlen jelenség, még pedig az, hogy egymást "elnyomják" a csatornák. Ez legtöbbször a mély tartomány miatt szokott nálam előfordulni, ilyenkor egy egyszerű dolgot teszek egy egyszerű "mondás" alapján: Aminek magasnak kell lenni, az magas is legyen. Mit jelent ez? ha van egy loop-om és ez a loop egy hat-es (ejtsd: het-es) loop, amiben nyüzsögnek a ride féle hangok és egyéb más cintányérok, akkor a mélyet szépen csontig lehúzom. Van, amikor TE nem hallod a mélyet, még is a spektrum analizátorban kimutatja. Tehát attól, hogy te nem hallod, az ott van Wink ! Legtöbbször a lead-nek is csúnyán áll, ha van rajta mély, és azt is lehúzom ilyenkor. Persze van olyan, mikor de jó lenne az a mély rajta, ilyenkor megpróbálom megkeresni azt a pontot, amikor még van rajta mély, de nem annyira "zavaró tényező" hogy segédkezzen az elnyomásban. Hasonló képp van nálam a Loopozás masterelése is: legtöbbször leszedem róla a mélyet. Magasat addig szoktam rárakni, míg nem érzem, hogy szép tiszta magas hangja nincsen. FL-en belül a lead-ek, loopok magas-mély-közép dolgaira a 7band EQ a legalkalmasabb, mert hiába van az EQUO, ugyanis ha rárakjátok egy csatornára, hallhatóan leszed a hangerejéből, és alapállapotban picit megnyomja a hangot, nyomottá teszi. Mondjuk az tény, ha precíz magast akartok adni egy hangnak, akkor inkább Izotope Ozone 4-et kell júzálni.
Nem elég, ha a limiter a kimeneti csatornát nem engedi torzítani, ahhoz a többi csatorna hangerejét is le kell szedni a pirosból, ha benne van. Ez azért lényeges, mert ha egy komolyabb studio/monitor fejessel meghalgatja valaki, érezni fogja a torzítást(ha a többi csatot nem szeded ki a pirosból) Igazából, hirtelen ennyi jutott eszembe, ha lesz még több gondolatom, akkor majd folytatom Smile

Ha akadnak kérdések, összegyűjtöm azokat, és egyben megválaszolom őket Smile
Válasz idézéssel
2009-03-22, 21:45
Üzenet: #6
RE: Masterelés - ahogyan én szoktam
Annyi a gond, ha leszedsz mindent a pirosból, akkor egy külső progira lesz még szükséged, hogy felerősítsd vissza, az egész zenét, ugyanis nagyon halk lesz, szerintem. Ezért tűnik jobb ötletnek, mondjuk egy sávonkénti wav mentés, majd Nuedon, vagy hasonló progikon újra összeillesztés. De ez a saját, szubjektív véleményem. Én nem vagyok megelégedve az FL kimeneti hangjával, ezért ha még azt is lecsökkentjük. (?)
Egyébként jó, hogy írsz ilyeneket! Több hasonló, saját irományra lenne szükség itt a fórumon Smile És egyébként azért ebből is sokat lehet tanulni!
Válasz idézéssel
2009-03-22, 22:03
Üzenet: #7
RE: Masterelés - ahogyan én szoktam
Szerintem jó ötletek, csak az a baj hogy az fl stodioba szeritem fejlesztési probléma.Én használom a (Reasont),és ha nem piszkálok semmit akkoris szép a kimeneti hang.De azért kellenek ilyen ötletek,hátha rá jövönk,hogy a legjobb.
Válasz idézéssel
2009-03-23, 00:55
Üzenet: #8
RE: Masterelés - ahogyan én szoktam
mindenki máshogy csinálja.de ez nem baj mert mind más zenét csinálunk más módszerekkel.
ha nem masterelsz egy időután elkezdessz úgyis masterelniSmile még tudat alatt is. pl mikor a hangerejét állítod a sávnak vagy hangnak. Aztán ha valami szőrőt használsz vagy efektet.stb ez mind ahoz tartozik.
azt meg hogy mibe csinálod vagy hogy mikor azt úgy ahogy akarodSmile fontos hogy ne mp3-at masterelj mert azok torzítanak zajosak és elég gyér a hangzásuk. ha lehet legalább 16bites 44000mhz WAV al dolgozz. és próbáld ki azt hogy nem egy mastert csinálsz a zenédről hanem vagy 3 master változatot.
és ameik jobban szól több rendszeren vagy jobban tetszik, persze kompromiszumot kell kötni azt válaszd.
meg tudod hallgatni szerintem otthon sokmindenen a zenédet. hangfal, telefon, mp3, hifi, házimozi.
ha mindegyiken úgy szól ahogy azt elvárod akkor jó lesszSmile mivel a masternek ez a lényegeSmile
Válasz idézéssel
2009-03-23, 06:50
Üzenet: #9
RE: Masterelés - ahogyan én szoktam
Én pl NUENDO 3 használok egyes sávok kipofozására mondjuk nálam ez a masterelés dolog még nagyon gyerekcipőben jár de az fl tényleg nem valami korrekt e térenSmile.
Válasz idézéssel
2009-03-23, 11:24
Üzenet: #10
RE: Masterelés - ahogyan én szoktam
Na ezért kövezést fogok kapni! Big Grin

Szerintem semmi baj nincs az FL kimeneti hangjával. Régi verzióknál valóban egy kicsit doboz hangja volt az FL-nek, de a kimeneti hanggal semmi baja nincs higgyétek el! A limiteres megoldás valóban jó, és ahogy láttam ezt bizonyos esetekben a FL alapból beállítja a Master csatornára. Wink Szóval érdemes Reckora hallgatni.

A nuendo megoldással kapcsolatban annyit kérdeznék, hogy ha rossz FL hangja, ergo rossz a benne lévő sampler proci, akkor ezen hogy segít a nuendo? Hiszen azok a hangok, amiket nuendoval raksz össze, azokat előzekben az FL-ből renderelted ki, amit ugyanaz az sampler processzor végez, amitől állítólag rossz az FL hangja. Wink Azaz bármi ami az FL-ből kijön már csak rossz lehet, és ezen a Nuendo sem segít. No persze lehet, hogy én beszélek hülyeséget, de sztem az FL-nek hibátlan a hangja a 8-as verziótól kezdve. Wink

Korábban elhangzott, hogy ha leszedjük a piros tartományból a hangot, akkor rosszul fog szólni. Ez nem igaz. Ugyanis ezt le kell szedni kben egy túlvezérelt nyünyögés lesz a zenénk. Le kell szedni a túlvezélést és utána a nem túl vezérelt zenét kompresszorral erősíteni. Wink Amúgy meg, ha már igazán belejöttök a témába, akkor limiterre se lesz szükség. Nekem például limiter nélkül sem mennek fel a pirosba a zenéim, mert rendesen ki van EQ-zva egyesével a hangok, ahogy Recko is írta. És az EQ-záson kívül a fázisra is figyelek, ami a második legfontosabb dolog a zene keverésénél.

Ne utáljatok léccci! Shy
Válasz idézéssel
Új válasz 


Fórumra ugrás:

KapcsolatFL Studio HungaryVissza a lap tetejéreVissza a tartalomhozMobile VersionRSS Hírforrás