Új válasz 
Remix készítés
2010-01-20, 22:13
Üzenet: #1
Remix készítés
Átfutottam a fórumot és nem igazán találtam a remix készítéssel kapcsolatos témát. Lehet csak én voltam felszines, ha így volt akkor bocs. Blush Smile Szóval érdekelne, hogy hogyan készít remixet. Milyen technikát használ, milyen eszközökkel és hogy miket szerez be a remix elkészítéséhez. Pár mondatban elmondanám, hogy én hogy szoktam remixet készíteni és talán segítek valakinek akinem tudja hol kezdje.

Tehát én egy olyan technikát használok, ami samplingre épül. Ennek ügyebár az a lényege, hogy abból a számból vesszük a mintát aminek a remixét készítjük. Maximálisan FL-t használok hozzá, de aki szeretné külső audió vágó/szerkesztő programot is használhat.

Szóval elöttem hever a zene amiből szeretném elkészíteni a kívánt produkciót. Ezt bedobom Edisonba és keresek egy részt ami jellegzetes... egy dallamot, többnyire leadet. Ha ez megvan szépen kivágom és egy új sample ként elmentem. Ezután jöhet a Fruity Slicer, ahol hangonként szétvágom, így minden egyes hang a midivezérlőnk egy-egy billentyűjére kerül. Ha megnyitjuk a Piano Roll-t Slice 1, Slice 2, Slice 3 hangjegyek tartalmazzák a mintánk 1,2,3 hangját és satöbbi. Így mostmár piano rollban rekonstruálni tudjuk a teljes dallamot vagy akár annak 1-1- részletét. A dob alapot megírom nekem tetsző módon, így kick, snare, clap, percussions, hat, ami jön. Ha van vokál a zenében akkor azt is hasonló módon Edisonba bedobom, kivágok egy jellegzetes részt, ezt mentem és szintén Fruity slicerrel szétvágom, így a vokált percusison hang ként is használhatom a remix során. A vágásra néha jobb külső programot használni és kézzel darabolni a samplet, így biztosan úgy lesz szeletelve ahogy nekünk tetszik. Erre egy nagyon jó program a Steinberg féle recycler. Szóval ott tartottunk, hogy megvan a lead, ami fel van szabdalva, megvan a dob alap is. Jöhet tehát a basszus. Mint tudjuk basszust megfelelő szűréssel nagyon sok mindenből összerakhatjuk. Egy nagyon egyszerű megoldás, hogy Clone-t nyomunk a leadünkön amit már felszabdaltunk és a nekünk tetsző részletből írunk egy basslinet. Erre rádobunk egy eq-t és levágjuk a magas/közép tartományt és nekünk tetszően efektezzük. Innen mostmár pár kiegészítő hanggal és hangszerrel szinezhetjük a remixet, ha gondoljuk vokált is rakhatunk rá és jöhet az arrangement és a master.

Jelzem ez csak egy módszer a nagyon sok közül, van aki midit használ, van aki fül után rekreálja a dallamot. Remélem segített Smile

U.I: Képekkel is kifogom egészíteni otthon, de melóba sajnos nincs lehetőségem képet vágni, méretezni, stb... Smile
Válasz idézéssel
2010-01-20, 22:38
Üzenet: #2
RE: Remix készítés
Na akkor beteszek még ide párat. Innen-onnan hallottam, olvastam, másoltam...

Az elmúlt években a remixelés jó üzlet lett. Nem csak azért, mert az eredeti művész zenéje így többféle közönséghez is eljuthat, hanem azért is, mert esélyt ad a DJ-nek és a klubok közönségének arra, hogy egy amúgy is jó dal másik verzióját is megismerjék és megkedveljék. Azok számára, akiknek még nem egészen világos a remixelés módszertana, igyekszem általános érvényű, szinte minden esetben használható tanácsokat adni.

Mielőtt elkezdenénk, nem árt észben tartani, hogy a lemezkiadók az eredeti verzióval már elkészítették a dal populárisnak szánt változatát. Éppen ezért, mi egy - bocsánat a kifejezésért - egyszerű dance remixet fogunk készíteni.

Szögezzük le, hogy remixet készíteni egy adott klisé alapján egyáltalán nem elítélendő (elnézést, kedves maximalisták), hanem hasznos. Ha sikeres remixet szeretnénk gyártani, legalább az elején nem árt a divatot követni. Ez persze azt is jelenti, hogy hamarabb kimehet a divatból, de ha az eredeti elõadónak segítettünk vele, már megtettük a dolgunkat.

*
A megközelítés

Mivel a remix elkészítésénél alapvető tényező az idõ (hiánya), ezért nem árt mihamarább eldönteni mi marad, és mi kerül ki az eredeti anyagokból. Minden dalban van egy-két alapvető elem, amitől a dal az, ami. ez lehet vokál, egy effekt, vagy egy riff.

Az első nagy hiba amit elkövethetünk, hogy mindent megtartunk. Azért is rossz ötlet ez, mert az ember kényszerítve érzi magát, hogy visszatérjen az eredetihez, hogy állandóan összehasonlítgassa a saját munkájával. Ha a legfontosabbakon kívül mindent eltávolítunk, nincs más lehetőségünk, mint használni saját kreativitásunkat, így még nagyobb esélyünk van valami egyedit alkotni!

Nos, akkor mi menjen, mi maradjon? Mindig azt tanácsolom, hogy az eredeti dobalapot kapásból felejtsük el. Amióta a Propellerheads kitalálta a ReCylce-t, sok remix készült úgy, hogy az eredeti dobalapot felaprították, és átvariálták. Ezzel nemcsak értékes órákat veszítünk, de jó esélyünk van arra, hogy az eredetihez nagyon hasonló alapot hozzunk létre, szóval, ki az eredetivel!

Általában elmondhatjuk, hogy a dalt a vokál és a basszus teszi jellegzetessé. Mondom, általában. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem találhatunk még hasznos részeket (percussion, effekt...).

*
A dobok

Abból sosem lehet baj, ha a remix egy kicsit gyorsabb, mint az erededti. Ha az eredeti például 125 BPM, energiát visz a remixbe a 130-as ütemszám. Nem nagy különbség, de dance mixnek optimális.

Ha jó percussion-ünk van, megpróbálkozhatunk egy néhány szekundnyi pitch-csel, majd ezt a magasabb fekvésű loopot később használhatjuk a remixben.

Mivel dance mixet készítünk, nem árt egy jó basszus, amely megmozgatja majd a táncolókat és jó alap a további építkezésre. Volt olyan eset, amikor az eredeti basszusból kivettem egyetlen hangot, a többit pedig eldobtam, így rengeteg időt takarítottam meg. Ne feledjük, a határidő mindig sürget, nem baj, ha az eredeti darabokkal dolgozunk. Arról, hogy hogyan építhetünk egyetlen hangból komplett basszus sort, alább olvashatsz a 'Lépésről lépésre" részben.

*
A vokálok

Bármelyik producer elmondhatja, hogy a produkció legfontosabb része a vokál, ezért ezzel nagyon óvatosan kell bánni. Habár, szoros piaci versenyben, és táncparkettre való remix esetében én ezzel vitatkoznék. Szerintem a kick és a basszus húzza meg a nótát, hiszen kevesen kezdenének el táncolni az üres éneksávra. A vokálok a dal szignifikáns részei maradnak, de dance mixben inkább csak hangszerként kezeljük õket.

Remixek esetében egyáltalán nem szokatlan az eredetihez képest 10 BPM-mel elmozdulni felfelé, néha pedig lefelé. Ne feledjük, a remixelés nem tudomány, hanem művészet, úgyhogy változtatni nem kötelező. Sok profi remixer dolgozik így.

Bármilyen megoldást választunk is, próbáljuk meg betartani a 10 BPM-es szabályt, így például a számítógépes time stretch sem rombolja szét a vokált. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy vajon a kiadó mit szólna, ha vinnyogó majmot csinálnánk kiváló művészéből...

* Vokál effektek

Az énekes hangja minden esetben komoly processzáláson megy keresztül, ezért komoly változtatást semmiképpen se eszközöljünk. Mivel a dance remix célja a táncparkett meghódítása, úgy döntöttem, hogy nem piszkálok bele komolyabban; a táncolók legyenek inkább a parketten, mint a szakállszőrüket morzsolják az asztaluknál! Ráadásul, mivel a hangszerelés dráami átalakuláson megy keresztül, a vokál csak kicsit változzon, ettől lesz remix a remix!

Ha mégis belenyúlunk, egy kis flanger különleges aurát adhat a vokálnak. Mégis azt javaslom, mielőtt a vokált piszkálnánk, rakjuk össze az "alávalót".

Néha jobb ötlet a vokált részeiben effektezni, mint egyben. habár a remixek legtöbbjében nem várják, hogy a vokálhoz komolyabban hozzányúljunk, de a legjobbak néha ehhez a megoldáshoz folyamodnak. Ha nekünk is ezt kell tennünk, hát vágjunk bele!

Népszerű megoldás a vokált a ReCycle (vagy hasonló szoftver, pl. PhatMatik Pro) segítségével darabokra vágni, majd a darabokat samplerbe tölteni immáron map-ként. A moduláló kerék illetve a keyboard segítségével lehet effektezni, vagy pitch-elni, mindezt valós idõben. Ráadásul, ebben az esetben a hang már MIDI üzenet, amely további effektezésre ad lehetőséget. Így lehet például a refrént érdekesebbé tenni mondjuk a szóló vokál panorámázott alájátszásával... Tegyük azonban hozzá, hogy dance mixek esetében a panorámázásnak nincs sok értelme, mert a közönség a táncparketten nem biztos, hogy érzékeli.

*
Az arrangement

A dance zenék felépítése gyakran teljesen különbözik a hagyományos A-B-B-A, vagy A-B-C-B-A összeállításoktól. A basszust és a dobot állandóan, egyforma intenzitással kell szerepeltetni ahhoz, hogy a táncolók a parketten maradjanak, ezért célszerű a groove-val kezdeni az építkezést.

Természetesen 4/4-es dalról beszélünk. Ami már megvan: a pitch-elt percussion, a felépített basszus sor. El kell döntenünk, hogy milyen hosszú is legyen a remix. A kiadók általában megmondják, hogy mit szeretnének, de egy átlagosan 6 perc hosszúságú remixnél könnyebb elkerülni, hogy a dolog unalmassá váljon.

Ha tehát van percussion és basszus is, célszerű a basszt az elsõ és az utolsó 8 taktusból kivenni, hogy a dalnak legyen fel ill. lefutása. Így a DJ-nek is marad ideje fel- és lekeverni a dalt. Ez nagyon fontos szabály; a tapasztalat azt mutatja, hogy a lemezlovasok ritkábban játsszák azokat a lemezeket, amelyeknél "in medias res" kezdõdik a téma. Kezdésnek nagyon jó például egy funky gitár, fõleg ha volt az eredetiben is ilyen. Bár nyilvánvaló okokból senkit sem bíztatok arra, hogy jogvédett hanganyagokból vegyen mintát, de manapság a profik is egyre gyakrabban folyamodnak ehhez a módszerhez. Pedig a samplingek használata pénz- és idõigényes, ráadásul a kiadók szívesebben látnak új, kreatív megoldásokat.

Természetesen nehéz általános tanácsot adni arra nézve, hogy egy adott remixet hogyan építsünk fel, de dance mixek esetében általános forma lehet a következő: intro, loop, body, break, reprise, outro.

Az elsõ 8 negyed tehát tiszta, utána sávonként épül fel a remix: jön a basszus, majd fokozatosan - de nem elnyújtva - a többi hangszer, míg a refrénre célszerű elérni a teljes hangszerelést. Tartsuk szem előtt, hogy a közönség várja, hogy a dalban mindig történjen valami, ennek tehát meg kell felelni.

*
Összegzés

Dance remix esetében nagyon fontos, hogy a hangzás elég hangos és ütõs legyen ahhoz, hogy megragadja a közönséget. Kiönthetjük a fürdõvízzel a gyereket, ha a dance remixben rengeteg hangot, hangzást zsúfolunk össze, amely megöli az ütõs, táncos jelleget. Minden hangszernek, megszólaló hangelemnek térre van szüksége ahhoz, hogy megszólalhasson, ha összezsúfolódnak, egyik sem képes megfelelõen érvényesülni.

Legalább ilyen fontos a mastering eszköz, amely a frekvenciákkal még képes csodát tenni. Elõfordul ugyanis, hogy a kick és a basszus is ugyanabban a spektrumban szól, ám mindkettejüknek domináns szerepe van a mixben.

LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE

* Time Stretch

Habár a vokál felgyorsításának vagy lelassításának legnépszerűbb módja a time stretch, mégis óvatosan kell bánni vele, mert még kis részen is elronthatja az alapanyagot. Arról nem is beszélve, hogy remixet csinálunk, tehát nincs idõ állandóan 'undo'-zni, próbálkozni, amíg pont eltaláljuk a megfelelő részt. Egy másik cikkben már részletesen beszélten a time stretch-rõl, de mindenkit óvnék a használatától. Helyette, főleg vokál esetében mást ajánlok; vonjuk be a munkába a pitch shiftet! importáljuk be a samplerbe a vokált, és a billentyûzeten játszva megtalálhatjuk a megfelelő tempót.

Persze ezzel ugyebár a hangnem is "elmászik", de rögtön tudjuk is, hogy a megtalált tempó mellett mennyivel kell le/fel pitchelni a vokált, hogy visszakerüljön az eredeti hangnembe. Ezzel elkerülhetjük a time stretch modulok egyik kellemetlen mellékhatását, azt a bizonyos "pattogást".

*
Hogyan készítünk basszus sort?

1. Ahelyett, hogy komplett basszus kikísérletezésével töltenénk az időt, néha bizony kifizetődőbb kölcsönvenni az eredeti dalhoz készült basszust. Töltsük be a basszust az editorba, és vágjunk ki mindent, egyetlen hang kivételével.
2. A megmaradt egyetlen hanghoz használjunk egy jó EQ-t. Ennek segítségével például nemkívánatos harmóniákat távolíthatunk el.
3. Végül, mentsük el a hangot egyetlen WAV file-ba, melyet könnyedén beimportálhatunk egy samplerbe, ahol a billentyűzet segítségével már komplett basszus sort játszhatunk egyetlen hangból.

*
Scratch házilag

Ha nem nyertünk meg egyetlen DJ bajnokságot sem, ha nincs a közelünkben bakelit lemezjátszó, vagy sok százezer forintot érő, a scratch-et emuláló CD játszó, de mi mégis szkreccselni szeretnénk a remix egy darabját, van megoldás. Csak egy kis finesz, no meg szoftver kell hozzá.

1. Válasszuk ki azt az egy negyednyi hangot, amelyet szkreccselni szeretnénk.
2. Töltsük be a ReCycle-be, vagy olyan programba, amely a loopot részeire szabdalja.
3. Exportáljuk ki a loop egyes darabjait egyenként, önálló file-ba, majd töltsük be õket egy wave editorba.
4. Az editorban fordítsuk meg a file-okat, majd mentsük õket.
5. Térjünk vissza a ReCycle-ba, és tegyük a már megfordított darabkákat eredeti helyükre.
6. Hallgassuk meg a végeredményt.



Egyenlőre ennyi, de van még több ilyenem, ha esetleg valakit még érdekel!
Válasz idézéssel
2010-01-21, 06:57
Üzenet: #3
RE: Remix készítés
"A harmonikus keverés az egymással hangok szerint párosítható dalok megfelelő kiválasztásán és rendszerezésén alapszik. Az első lépés, hogy meghatározzuk egy szám legfontosabb hangjegyeit, tempóját és találjunk olyan dalokat, amik passzolnak. Fontos megértenünk azt is, hogy egy dal sebességének változtatása a kulcshangok megváltozását eredményezheti. Még a legkisebb változtatás is beleszól a hangnembe, de 6% különbség egy teljes hangot léptet.

A 6% szabály

Ha százalékokról beszélünk, legyen a 6 a bűvös szám: eltolja a hangokat megváltoztatva azok hangmagasságát is. Ha az eredeti dal F mollban íródott, a 6%-os sebességnövelés G-mollt eredményez. A tempó csökkentése fordított hatással bír: a dalt egy hanggal lejjebb tolja.


3% szabály

Van egy alapszabály a kisebb változtatásokhoz: ha a tempót kevesebb, mint 3%-al változtatod, azonos kulcsot tarthatsz. Ha ennél többet használsz, alkalmazd a 6% szabályt. Ez azért működik, mert 3% a középpont. 3% alatt minden közelebb lesz a kulcshanghoz (F-moll) és minden felette közelebb lesz a 6%-os kulcshoz (Gb-moll vagy E-moll, attól függően, hogy a sebességet növeled vagy csökkented).

Példák

Két dalt keverünk F-mollban, amiknek egész hasonló BMP száma van (percenkénti-ütemszám): 130 és 131. Harmonikusan összekeverhetjük őket, mert a különbség 3%-nál kevesebb. (A keverésnél figyeljünk, hogy a hab ne essen össze!)

Következőleg két dalt keverünk A-mollban, de különböző tempóban. Az első dal 128 BPM, míg a második 136 BPM.Hogy ütemre igazítsuk a lassabb számot a gyorsabbra, pontosan 6,25%-os sebességnövelésre van szükség. Ez a lassúbb dalt egy hanggal felfelé tolja.

Ha a DJ eszközöd vagy softwared rendelkezik "Master Tempo" funkcióval, használd is azt! A Master Tempo egy hangmagasság korrigáló technika, ami könnyűvé tesz bármilyen harmonikus keverést még drasztikus sebességváltoztatás mellett is. A megfelelő hangmagasság elérésekor kapcsold be a funkciót, így biztos lehetsz, hogy nem esel ki a kulcsból. (Természetesen az is előfordulhat, hogy a kulcs megváltoztatására van szükség a megfelelő hangmagassághoz pedig a tempó változtatása segít. Ettől függetlenül érdemes a legtöbb esetben a gyári tempónál bekapcsolni ezt a lockot.) Ha növeled egy A-moll szám sebességét 6,25%-al Master Tempo mellett, akkor is A-mollban marad.

A key-lock esetében, mint a Master Tempo figyeljünk arra, hogy a 3%-os sebességkülönbség kisebb-nagyobb torzítást eredményezhet az eredeti hanghoz képest. Ezért is fontos az egymásra keverendő számokat úgy összeválogatni, hogy a lehető legkisebb legyen köztük a különbség. A 3% különbség még elfogadható. Key-lock mellett a hangmagasság állítása felfelé jobban fog hangzani, mint lefelé. Ha például egy 133 BMP-es számot 136 BPM-re gyorsítunk, az jobb hangzást produkál, mint a 130 BPM-re lassítás során. Ez a különbség a hangból kivágott és beilesztett darabokból adódik. Egy dal gyorsításakor néhány 44,000 szelet/mp kivágásra kerül, hogy rövidítse a hosszúságot. A dal lassításakor néhány bekerül, ami meghosszabbítja a hanganyagot. A digitális key-lock esetében hasonló szeletek kerülnek vissza a zenébe, de ez még így is észrevehetően ront a hangon. Tehát fontos szempont, hogy a leglassabb zenével kezdjünk és a leggyorsabbal végezzünk, de lehetőleg az eredeti számot gyorsítsuk, mint lassítsuk!

Kis fejszámolás és a tempóból sokminden kiderül:
75 BPM-nél 6% = 4.5 BPM
100 BPM-nél 6% = 6 BPM
125 BPM-nél 6% = 7.5 BPM
150 BPM-nél 6% = 9 BPM
Tehát ha a sebességkülönbség 3%-nál kisebb, marad ugyanaz a kulcs, míg ennél nagyobb különbség a 6%-os változtatást ígényli.

baataar - 20/12/2009 11:14"

köszi baataar!
Válasz idézéssel
2010-01-21, 12:45
Üzenet: #4
RE: Remix készítés
két mixelő programot linkelek be:

http://programletoltes.com/kategoriak/au...-programok

sztem mind2 ismerős leszSmile
Válasz idézéssel
2010-01-21, 13:38 (Üzenet szerkesztésének időpontja: 2010-01-21 - 13:41. Szerkesztette: Technixx.)
Üzenet: #5
RE: Remix készítés
(2010-01-21 12:45)harderstylez Írta:  két mixelő programot linkelek be:

http://programletoltes.com/kategoriak/au...-programok

sztem mind2 ismerős leszSmile

Igen, igen Big Grin Szerintem a két legnépszerűbb és legjobban használható program. Én annó a VDJ-vel bohóckodtam, de van egy két ismerősöm akik laptop dj-ben utaznak, ők a traktorra esküsznek. Én szerintem otthoni játékra a VDJ is tökéletesen megálja a helyét. Aki pedig VJ ügyben érdeklődő kipróbálhatja a VDJ videó keverő részét is én órákat "játszottam" vele.
Válasz idézéssel
2011-02-20, 18:23
Üzenet: #6
RE: Remix készítés
Jobb témát nem találtam, ezért írok ide...
Egy remixet/mash up ot akarok csinálni egy zenéből, de van egy hatalmas problémám:

1. A detect tempoval megnézem a tempóját a zenének
Ez még tökéletesen működik, rákérdez, hogy beállítom-e ezt master temponak. (legyen ez most 122BPM)
2. Viszont mikor beállítok egy tetszőleges tempót magamnak (legyen 132BPM) és rányomok a Fit to tempo-ra, akkor elkzedi strechelni, de mikor végez, szinte a 2szeresére gyórsítja az egész zenét, seholsem a master tempo-nak megadott 132bpm-re
Nemtudom mitől van ez, sokszor volt újrarakva a gép, úgyhogy szerintem nem a progimnak lehet a gondja.
Még annyit hozzátennék, hogy szinte minden zene esetében ezt csinálja
Talán én rontok el valamit, vagy az Fl dolgozik rosszul?

Egy olyan kérdésem lenne még hozzátok, hogy egy éneksávról hogyan állapítjátok meg, hogy hány BPM-re való?
És ha szinkronba hoztátok az alappal, akkor hogyan igazítjátok rá, hogy teljesen jól szóljon? (mármint hogy jókor kezdődjön a szöveg)

Minden segítséget előre is köszi =)
Válasz idézéssel
2011-02-20, 18:41
Üzenet: #7
RE: Remix készítés
melfi itt az msnem : djcaliente99@gmail.com adhatok pár tippetBig Grin
Válasz idézéssel
2011-02-21, 15:16
Üzenet: #8
RE: Remix készítés
Asszem erre sem fogok választ kapni Confused
Válasz idézéssel
2011-07-05, 18:59
Üzenet: #9
RE: Remix készítés
Olyan kérdésem lenne hogy ha minden igaz a remixekhez ugyebár engedély kell... Ezt az engedélyt hogy szerezzem meg ? Big Grin Írjak E-mail-t az énekesnek? Big Grin Vagy hogy értik az engedélyt ? Big Grin
Válasz idézéssel
2011-07-05, 19:11
Üzenet: #10
RE: Remix készítés
Nos, remixet bármikor csinálhatsz már melyik számból, úgy, hogy nem kérsz rá engedélyt... Ebben az esetben az említett remix helyett bootleget kell írnod a szám után Smile
Válasz idézéssel
Új válasz 


Fórumra ugrás:

KapcsolatFL Studio HungaryVissza a lap tetejéreVissza a tartalomhozMobile VersionRSS Hírforrás